Waar je op dient te letten als je webteksten schrijft

Onder de naam “helpfull content update” kwam Google in december 2022 aan met grote aanpassingen in het algoritme. Het algoritme is een set regels en instructies die het systeem van Google opvolgt om een bepaald doel te bereiken of een bepaald probleem op te lossen. Dankzij de helpfull content update, kan Google nu teksten van lage kwaliteit detecteren. 

De content die je schrijft moet: 

  • Gericht zijn op de bezoeker of gebruiker;
  • Betrouwbaar zijn;
  • Nuttig zijn.

E-E-A-T richtlijnen voor het schrijven van webteksten

De helpfull content update was een aanvulling op de eerdere update onder de naam “Core-update” die verscheen in mei 2022. Op dat moment zijn de E-A-T-richtlijnen door Google ingevoerd, omtrent het schrijven van online teksten. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In het Nederlands; Expertise, Autoriteit en Geloofwaardigheid. De helpfull content update zet nog een extra letter voor deze afkorting: E-E-A-T. Deze toegevoegde E staat voor Experience, ofwel Ervaring.

Alle content moet passen bij de bezoekers van je website

Een bezoeker of gebruiker van jouw website is op zoek naar meer informatie, wil een bepaald probleem oplossen of wil een gedegen advies krijgen. Als je content niet bij je website past, zullen gebruikers en bezoekers afhaken. Bovendien kan Google nu de relevantie en de kwaliteit van je teksten detecteren. Wanneer je tekst als niet relevant of van lage kwaliteit wordt bevonden, kan je ‘bestraft’ worden met een lagere ranking. Content die op een website staat moet dus passen bij de desbetreffende website, maar vooral bij de bezoeker. Past de tekst niet bij de website of is de tekst niet informatief of relevant voor de bezoeker? Dan bied je in feite niets meer aan dan een leeg verkooppraatje! De voorheen belangrijke en veelgebruikte SEO teksten zijn verleden tijd.

Bedenk wat jouw klant wil lezen

Bezoekers van jouw website willen vinden wat ze zoeken. Houd hier rekening mee als je een tekst gaat schrijven. Schrijf content die past bij jouw website, goede informatie of advies bevat en niet overal te vinden is om op deze manier jouw bezoekers te helpen. Schrijf eenvoudig een relevante tekst volgens de nieuwe richtlijnen van Google door op deze punten te letten.  

Deze punten helpen jou met het schrijven van een tekst die voldoet aan de E-E-A-T richtlijnen:

  • Geef antwoord op een vraag die is gesteld door een bezoeker, gebruiker of potentiële nieuwe klant van jouw website;
  • Schrijf over een nieuw product, een nieuwe dienst, een bepaalde werkwijze of leg een procedure duidelijk uit;
  • Schrijf je tekst in correct Nederlands;
  • Zorg dat je tekst prettig leest door tussenkopjes, opsommingstekens en bolt of cursief gepubliceerde zinnen of woorden toe te voegen;
  • Zorg dat je tekst minimaal 300 woorden lang is, zonder in herhaling te vallen;
  • Vermijd duplicate content en gebruik enkel rechtenvrije afbeeldingen;
  • Plaats in een tekst niet te veel linkverwijzingen, één of twee is de max;
  • Gebruik een H1 titel en H2 tussenkopjes.

Ben jij op zoek naar een schrijver die volgens de E-E-A-T richtlijnen website teksten of blogartikelen kan schrijven?

Neem dan vrijblijvend contact op met mij. Dit kan door te mailen naar info@caat-websitemarketing.nl.

 

Lees verder: Webteksten en blogs belangrijker dan ooit tevoren!