In december 2022 liet Google de online marketingwereld op zijn grondvesten doen schudden. De ‘Helpfull Content’ update en ‘Link Spam’ update werden vrijwel tegelijk uitgerold. De, in mijn ogen, vrij traditionele manier van “hogerop komen met je website in Google” komt hierdoor ten einde. De waarde van je linkprofiel neemt af en SEO teksten zijn zelfs schadelijk voor je ranking! Wat moet je nu doen om niet te zakken in de zoekresultaten?
Wat je beter direct kunt aanpassen in je tekst om een daling in Google te voorkomen:
- Pas content die bedoeld is om bezoekers te genereren aan naar content die een meerwaarde heeft voor je bezoekers;
- Teksten geschreven door middel van verregaande automatisering raad ik aan te verwijderen;
- Voeg originele informatie toe aan teksten die enkel een samenvatting geven van informatie op andere websites;
- Teksten over trendy zaken die niks met jouw website te maken hebben, adviseer ik om te vervangen door tips over jouw producten of diensten;
- Pas inhoud aan die veel verschillende onderwerpen bevatten, in de hoop hoger te scoren in de zoekmachine;
- Ga verder in op onduidelijke informatie of onbeantwoorde zaken.
Wil je dat ik jouw websiteteksten controleer en eventueel aanpas, zodat deze voldoen aan de nieuwe richtlijnen van de Google Helpfull content update?
Stuur dan een e-mail naar: info@caat-websitemarketing.nl
De Google Helpfull content update
De Google helpfull content update die in december 2022 is gelanceerd betekent in het kort dat:
- Teksten geschreven voor de zoekmachines (SEO teksten) lager scoren in Google;
- Websites met teksten die gericht zijn aan de daadwerkelijke bezoeker van deze pagina, beloond worden met een hogere ranking.
Hoe kom je nu hoger in de zoekmachine?
Je organische positie is de positie die je in de zoekmachine krijgt zonder gebruik te maken van betaalde advertenties via Google Ads. Voorheen schreven we massaal SEO teksten en bouwden we aan een ijzersterk linkprofiel om onze positie in Google te verbeteren. Helaas werkt dat niet meer… Wil je nu nog een hogere organische positie in Google bereiken? Dit kun je behalen als jouw website content bevat die waarde toevoegt voor de bezoekers van je website. Ook externe content met daarin verwijzingen naar jouw website dient volgens de richtlijnen geschreven te zijn. Denk bij externe content aan een artikel of blog op een andere website die gaat over jouw bedrijf, diensten of producten.
Schrijf content bedoeld voor de bezoekers van je website
Google wil dat je nuttige, betrouwbare en informatieve content plaatst, gericht aan jouw bezoekers. Dat betekent dat de tekst informatie moet bevatten om mensen te helpen en dat de content niet enkel gemaakt is om een hogere positie in de zoekmachine te verwerven.
Checklist voor het aanpassen van je webteksten
Google heeft zelf een advies uitgebracht, waarmee je jouw geschreven webtekst of blog kunt analyseren en evalueren. Je kunt met onderstaande vragen bepalen of de inhoud van je website of je blogartikel betrouwbaar en nuttig is voor je bezoekers. Als dit het geval is, scoort, ook na de Helpfull content update, je tekst of website nog in Google.
Zo check je of de tekst op je website of in je blog aan de nieuwe richtlijnen voldoet na de Helpfull content update:
- Bevat jouw tekst betrouwbare informatie?
- Geeft de inhoud van de tekst een eenvoudige, maar wel volledige beschrijving van het onderwerp?
- Staat er in de tekst interessante informatie die meer zegt dan het voor de hand liggende?
- Bevat de tekst een vernieuwende analyse?
- Omvat de paginatitel (koptekst) duidelijk de inhoud van de tekst?
- Is de paginatitel niet overdreven?
- Zou je je vrienden deze tekst aanbevelen?
- Heeft de tekst meer waarde dan teksten op andere websites die te vinden zijn in de zoekresultaten?
- Is het zo dat degene die jouw tekst leest, daarna niet verder hoeft te zoeken naar meer informatie?
- Heeft jouw tekst meer dan 300 woorden, zodat Google je tekst kan indexeren?
Google wil gerechtigheid, laat daadwerkelijk de beste winnen!
Google wil met deze updates bereiken dat websites met goede informatie bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Het doel is dat de websites met SEO teksten of een groot linkprofiel de organische resultaten niet meer kunnen beïnvloeden.
Dit komt alle internetgebruikers ten goede, ook jou!
Wees nu eerlijk, hoe vaak surf jij op Google rond? Hoe vaak ben je op zoek naar een product, een dienst of bepaalde informatie waarin je geïnteresseerd bent? Zeer waarschijnlijk vaker dan één keer per dag! Je wil natuurlijk het liefst zo snel mogelijk gevonden hebben wat je zocht. Je wil toch niet op een website belanden die vol staat met landingspagina’s met plaatsnamen en SEO teksten, terwijl dit bedrijf niet kan bieden wat jij zoekt? Nu zal je misschien denken, hoe moet dit nu met mijn eigen website en mijn positie in Google?
Jij zit natuurlijk niet te wachten op een daling van je website in de zoekresultaten van Google!
Een daling van je website in de zoekresultaten heeft tot gevolg dat je minder bezoekers ontvangt. Minder bezoekers betekent minder verkoop en dus minder winst. Het is noodzaak dat de daling, als die zou plaatsvinden, van korte duur is. Je moet aan de slag! Zoals gezegd, worden websites die teksten plaatsen voor de gebruiker of de bezoeker beloond met een hogere ranking. Het is daardoor belangrijk dat je kwaliteit levert en je inleeft in de mensen die je website bezoeken.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het controleren en aanpassen van je teksten?
Ben je na het lezen van dit artikel nog niet overtuigd of jouw website wel voldoet aan de nieuwe richtlijnen en vind je het prettig als ik er naar kijk?
Stuur dan een email naar: info@caat-websitemarketing.nl
Lees verder: Waar je op dient te letten als je webteksten schrijft.